A perui mezőgazdaságban bekövetkezett meglepő fordulat során egy aprócska kis gyümölcs lett a mezőgazdasági export bajnoka. Ezzel Peru vitathatatlanul vezető szerepet tölt be a világ térképén. Ez a lenyűgöző felemelkedés mindössze hat évvel ezelőtt kezdődött, amikor a növény termelése gyakorlatilag még teljesen jelentéktelen volt. Ma már nemcsak a perui földeket uralja az évi több mint 261000 tonna betakarított terméssel. Olyan kiterjedt kereskedelmi hálózat is kialakult körülötte, hogy naponta 20000 ládát szállítanak belőle a kínai piacra, ami évi 247 millió dolláros bevételt eredményez. Az áfonya fellendülése Kínában egyértelműen tükröződik a fogyasztók körében.
A perui gyümölcs, ami pár év alatt csúcsra jutott
Egy vásárló úgy nyilatkozott a CCTV+-nak: „Két-háromnaponta vásárolunk belőle. A gyerekek és a családok idősebb tagjai szeretik enni.” Ez a széles körű elfogadottság csak kiemeli a perui áfonya iránti lelkesedést. Luis Miguel Baanante, egy perui exportőr a mezőgazdasági globalizációval összefüggésben kiemelte a perui gyümölcsök termelésének növekedését.
Ahogy elmondta, az áfonya az egyik kategória, a legnagyobb kategória, de vannak még olyan fontos gyümölcsök is, mint az avokádó és a szőlő; van perui mango is. A diverzifikációra és a minőség javítására való összpontosítás döntő szerepet játszott Peru sikerében a nemzetközi piacokon. Az exportstratégia nemcsak a mennyiség növelésére, hanem az áfonya kiváló minőségének fenntartására is összpontosított. Ez növekvő keresletet eredményezett olyan versenyképes piacokon, mint Kína és Európa.
Zhang Lingli, egy kínai beszerzési menedzser, a kereskedelmi megállapodás közvetlen hatását szemléltetette a mindennapi piacra. Szerinte ugyanis ezzel különböző időpontokban különböző típusú áfonyát adhatnak el. A november nagyon jó szezon a perui áfonya számára. A különböző piacok árainak vizsgálata rávilágít a perui áfonya felértékelődésére. Egy kínai fogyasztó a CCTV+ csatornának azt mondta, hogy a felesége és ő naponta legalább egy doboz áfonyát fogyasztanak. Ez is jól mutatja a preferenciákat a gyümölcs felé. Pont mint egy ismert chilei gyümölcs esetén.
A számokról
A perui áfonya 2024-ben elérte a 8,99 dolláros kilogrammonkénti átlagárat, ami 80%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Az AgroPerú adatai szerint Peru 27538 tonna bogyós gyümölcsöt szállított, 247 millió dollár értékben. A perui áfonyatermesztés úttörője, Carlos Gereda 2009-ben alapította meg az Inka’s Berries-t. Az áfonyatermesztést Peru fő agrárexportáló vállalatainak ellátására kezdte el, és saját ültetvényeit az európai piacra célozta be specifikusan. Azóta 250 hektárnyi termőterületre bővítette tevékenységét Limától északra, és jelentősen hozzájárult az ágazat növekedéséhez.
Az ország a 2010-es 30 tonnáról 2020-ra 180000 tonnára növelte a gyümölcs termelését. Mára az áfonyaágazat a nagy kereslet miatt nemcsak Limán túlra, Lambayeque, Ancash, Ica, Cajamarca, Piura és Moquegua tartományokra is kiterjesztette jelenlétét, hanem a fajtákat is diverzifikálta. Jelenleg több mint 65 fajta áfonya létezik, amelyek közül a Ventura és a Biloxi a legjellemzőbbek, az összes termesztett fajta mintegy 58%-ával.
Leave a Reply