
A 20. század elejéig a teljes Ese Ejja népesség a Peru és Bolívia közötti határon koncentrálódott. Az első kapcsolatok a nyugati világgal valamikor a XVII. században jöttek létre. Ez a fajta limitált kapcsolat egészen a 19. századig fennmaradt, de a 20. század első évtizedében egyre több nyugati emberrel léptek kapcsolatba néhány természettudós és katona révén, akik a Peru és Bolívia közötti amazóniai határt kutatták. A 20. század második évtizedének végén ferences papok meggyőzték az Ese Ejja egy csoportját, hogy vegyenek részt az általuk Puerto Maldonado (Peru) közelében vezetett misszióban. Ezzel a ténnyel kezdődik egy állandó kapcsolat az Ese Ejja, a nyugati világ és a nagy vándorlási folyamatok között.
A fehérek által behurcolt betegségek egész járványokat okoznak, amelyek népességük drasztikus demográfiai csökkenését eredményezik. Ennek ellenére kultúrájuk és társadalmi szervezetük jellegzetességei továbbra is megmaradtak, és csak az 1950-es évek közepén, misszionáriusok hatásának köszönhetően kezdett ez változni.

Tudnivalók az Ese Ejja bolíviai életéről
Az Ese Ejja őslakosok által elfoglalt területet a szubtrópusi régióra jellemző nedves növényzet jellemzi, természetes erdővel. Amely alkalmas mezőgazdasági, állattenyésztési, erdészeti, vadászati és halászati célokra. A vörös és fekete földek alsó részén az Ese Ejja rizst és maniókát vet. De emellett édesburgonyát, kukoricát, banánt, kakaót és narancsot is ültet.Az Ese Ejja által megközelíthető erdőterületek nagyon kevés kiaknázható természeti erőforrással rendelkeznek.
E nép kultúrája az elmúlt évtizedekben jelentős változásokon ment keresztül. Ezek közül több a hagyományosan fenntartott vándorló életmód fokozatos elhagyása miatt következett be. Ezek a változások leginkább Pando közösségeit érintették, és kisebb mértékben ugyanez történt a La Paznál található településekkel is. Világképükben négy dimenzióban gondolkodnak. Az első dimenzió a föld alatti világnak felel meg, amelyben ismeretlen emberek élnek, a második dimenzió pedig a mi világunknak. A harmadik dimenzióban lakik a jó Isten vagy Eyacuiñajji, ahonnan az Ese Ejja ősei is származnak, és végül a negyedik dimenzióban vannak az égitestek, amelyek szintén szellemek, és emberi alakot öltöttek.

Jelenleg a katolikus és az evangélikus egyház jelenléte befolyásolja életüket, de az egészségügy és az oktatás területén is egyre inkább bevonódnak. Ezen népcsoport gazdasága a vadászaton, halászaton és gyűjtögetésen alapul.
A folyók, patakok és lagúnák fajgazdagsága miatt a halászat vált az Ese Ejja nép legfontosabb táplálékforrásává. A száraz évszakban a halászatot a patakokban, lagúnákban és tavakban végzik. Az esős évszakban a folyókban, olyan eszközökkel, mint a horgok, íjak és nyilak, szigonyok.
Bolíviában a nyelv képviselői La Paz, Beni és Pando régiókban találhatók. Ezenkívül két különböző csoportra oszlik. Az első a Quijati csoport, amely a Riberalta régióban és környékén él. Másodszor, a Hepahuatahe csoport, amely a Rurenabaque régióban található. Még mindig felfedezhetünk változásokat és dialektusokat a nyelven belül, és még többet a perui és bolíviai leszármazottak között. Talán sikerül őket is megmenteni, mint a guatókat.
Leave a Reply