
Romeo Stienstra, a Surinam Airways (SLM) volt pilótája és repülési igazgatója eloszlatott minden illúziót. Úgy véli, hogy a vállalat, amelynek korábban dolgozott, menthetetlen. Szerinte bármely úgynevezett szakértő vagy döntéshozó, aki ezt még mindig állítja, vagy naiv, vagy cinkos egy bukott rendszer fenntartásában. Ezt Stienstra a Facebook-oldalán posztolta.
Az egyetlen reális és előremutató lehetőség: egy új cég. Egy új nemzeti légitársaság, egy zászlóshajó, amely a semmiből épül, politikai béklyók nélkül, örökölt adósságok nélkül, és amelyet szakemberek vezetnek – nem politikai kinevezettek vagy pártszolgák. Az SLM egykori hivatásos pilótája szerint Suriname országa csak így kapcsolódhat ismét a regionális és nemzetközi légiközlekedési normákhoz.
Mi a baj a Suriname Airways körül?
A probléma azonban mélyebbre nyúlik. A suriname-i polgári légiközlekedési hatóság (CASAS) is sürgős átalakításra szorul. Míg ennek a hatóságnak független felügyelőszervnek kellene lennie, a gyakorlatban a hatalmi politika, a klientelizmus és a korrupció melegágya lett. Hivatásos pilótaként és a repülési műveletek igazgatójaként többször is tanúja volt annak, hogy az engedélyeket évente szándékosan késleltették vagy hagyták elévülni, egyszerűen azért, hogy nyomást gyakoroljanak a légitársaságokra. A képzési központokat és oktatókat évente újra kellett engedélyeztetni, nagy költségekkel. Aki nem működött együtt, azt egyszerűen bezárták. Legalábbis Stienstra szerint.

A Surinam Airways még mindig repül, bár jelentős pénzügyi kihívásokkal néz szembe. Jelenleg egy kis flottát üzemeltet, amely Boeing 737-300-asokat és egy Airbus A340-300-ast tartalmaz. A légitársaság adóssággal küzdött – egy ponton meghaladta a 102 millió dollárt -, és beperelték a repülőgépek lízingjével kapcsolatos elmaradt kifizetések miatt. 2024-ben a vállalatnak szerkezetátalakítással sikerült 11 millió dollárral csökkentenie adósságát. Aktívan dolgozik a belső reformokon, és új repülőgépeket keres a kulcsfontosságú útvonalakra. A Surinam Airways korlátozott számú hosszú távú útvonalat üzemeltet, a legjelentősebb interkontinentális járata Paramaribo (PBM) és Amszterdam (AMS) között van.
Ez az útvonal hagyományosan a légitársaság zászlóshajója, amely közvetlenül összeköti Suriname-ot Európával. Bár nem olyan hosszú, mint az amszterdami útvonal, ez az észak-amerikai kapcsolat létfontosságú az üzlet és a turizmus szempontjából.
Leave a Reply