A jól ismert gyorsétteremlánc, a McDonald’s több mint 36000 üzlettel rendelkezik a világon az Antarktisz kivételével minden kontinensen. Van azonban egy ország, amely kulturális okokból mélyen elutasította az amerikai céget: Bolívia. A McDonald’s 2002-ben kénytelen volt bezárni mind a nyolc bolíviai üzletét az eladások sikertelensége miatt. Bár a cég megpróbált bolíviai ételeket is felvenni a kínálatba, nem tudta megmenteni a több millió dolláros befektetését.
A bolíviai McDonald’s története
Az első McDonald’s (és egyben az első bolíviai gyorsétterem) megnyitására 1998-ban került sor, a világ egyik legnagyobb McDonald’s franchise partnere, az Arcos Dorados által. A megnyitó nagy esemény volt az országban. A gyerekek imádták Ronald McDonald’s-ot, a politikai vezetés pedig tárt karokkal és fülig érő mosollyal fogadta a McDonald’s-t, mivel Bolíviának a modernitás és a fejlődés képét adta. Ettől kezdve a McDonald’s egy sor étellel próbálta magához vonzani a vásárlókat. Ez azonban a kezdetektől fogva komoly akadályokba ütközött.
A McDonald’s kudarca után 13 évbe telt, mire Santa Cruz de la Sierrában is nyílt egy új gyorsétterem a Kentucky Fried Chicken franchise keretében, de ez sem lett túl népszerű. A globalizáció kudarca tehát a kulturális sokszínűség és mindenekelőtt a helyi gasztronómia diadalát jelentette.
Az egyik fő akadály az ár volt, mivel a McDonald’s a helyi vállalkozásokhoz képest nagyon magas áron kínálta termékeit. A McDonald’s legolcsóbb menüje körülbelül 25 bolíviai pesóba (kb. 3 dollár) került, míg egy piacon egy teljes ebéd körülbelül 7 pesóba (kevesebb mint egy dollárba). Ráadásul a McDonald’s stratégiája arra épül, hogy minden éttermében ugyanolyan típusú ételeket kínál. Egy Big Mac ugyanolyan ízű New Yorkban, mint egy kanadai étteremben. A sült krumpli minden étteremben ugyanolyan, és bár vannak bizonyos eltérések, az étel ugyanaz marad. Innen ered a franchise-modell: ugyanazokat a folyamatokat alkalmazzák, és ugyanazokat az ételeket szolgálják fel az éttermekben.
Bolívia az egyik legváltozatosabb konyhával rendelkező latin-amerikai ország, különösen, ami a burgonyát illeti, hiszen több ezer fajtája van. Figyelembe kell venni, hogy Bolíviában a fogyasztók nagy jelentőséget tulajdonítanak az élelmiszereknek, mivel azok képviselik a kultúrájukat. A helyi és nemzeti ünnepek a lakosság számára az ételek elkészítésén és élvezetén alapulnak. Így összességében mondhatjuk, hogy kulturális, nacionalista és gazdasági okokból sem tudta megvetni lábát a McDonald’s Bolíviában.
Leave a Reply