Alig néhány évtized alatt a közösségi média világszerte megváltoztatta az emberek mindennapjait és kommunikációját. A Pew Research Center által 2023 végén vizsgált nyolc közepes jövedelmű országban pedig két konkrét platform – a WhatsApp és a Facebook – uralja a közösségi média színterét. Ebben a nyolc latin-amerikai, afrikai és dél-ázsiai országban a felnőttek átlagosan 73%-a állítja, hogy használja a WhatsAppot, és 62%-a, hogy használja a Facebookot. Jelentősen kevesebben mondják, hogy használják a TikTokot (36% a median érték), az Instagramot (29%), a Twittert (20%) vagy a Telegramot (15%).
A közösségi oldalakról
A felméréseket Argentínában, Brazíliában, Indiában, Indonéziában, Kenyában, Mexikóban, Nigériában és Dél-Afrikában végezték 2023-ban, mielőtt a Twittert átnevezték volna X-re. A WhatsApp különösen a közepes jövedelmű országokban való széles körű elérésével tűnik ki. Mind a nyolc vizsgált országban a felnőttek legalább fele használja a WhatsAppot, az arányok az indiai alacsony 50%-tól a brazíliai magas 90%-ig terjednek. Az Egyesült Államokban ezzel szemben a felnőtteknek csak 29%-a használja a WhatsAppot. A Facebook azonban népszerűbb az Egyesült Államokban, mint a közepes jövedelmű országok némelyikében. Az amerikai felnőttek mintegy kétharmada (68%) használja a Facebookot. Míg Kenyában (62%), Dél-Afrikában (61%), Nigériában (56%), Indonéziában (53%) és Indiában (39%) ez az arány kisebb. A TikTok és a Twitter használata általában hasonló az Egyesült Államokban és a vizsgált közepes jövedelmű országokban.
Például az amerikai felnőttek egyharmada használja a TikTokot, hasonlóan a nyolc közepes jövedelmű ország 36%-os mediánjához. Még Indiában is – ahol a TikTok hivatalosan be van tiltva – a felnőttek 13%-a mondja, hogy használja a platformot. A fiatalabbak sokkal nagyobb valószínűséggel használják a közösségi médiát, beleértve a speciális közösségi oldalakat is, mint az idősebbek. Indiában például a 18-29 évesek háromnegyede használja a WhatsAppot, míg az 50 éves és idősebb korosztály mindössze 17%-a. Ez a minta szinte minden általunk megkérdezett közösségi médiaplatformon megfigyelhető, bár a különbségek nem mindig ilyen nagyok.
Miért annyira népszerű a WhatsApp?
A mobilszolgáltatók közötti verseny hiánya, a korlátozott távközlési infrastruktúra, a nem megfelelő szabályozás, a magas adók és egyéb okok miatt a mobilköltségek a latin-amerikai országokban a legmagasabbak közé tartoznak a világon. Egy olyan helyen, ahol sokan nem engedhetik meg maguknak az SMS-ezés és a telefonálás költségeit, a WhatsApp sokkal olcsóbb alternatívát kínál. Lehetővé téve az emberek számára a szabad kommunikációt WiFi-n keresztül. A WhatsApp segítségével az emberek képesek elkerülni a magas mobil adatátviteli költségeket is, amelyek egyes latin-amerikai országokban fennállnak. Az olyan országokban, mint Mexikó, Kolumbia és Peru, a szolgáltatók korlátlan WhatsApp-használatot biztosító adatcsomagokat kínálnak. Ami azt jelenti, hogy amikor a felhasználó kifogy a számára kiosztott gigabájt mobiladatból, akkor is hozzáférhet a WhatsApphoz.
Ráadásul az iPhone nem olyan domináns, mint az Egyesült Államokban. Az Apple termékei drágábbak a dél-amerikai országokban, és sokak nem is engedhetik meg őket maguknak. A WhatsApp lehetővé teszi, hogy mindenki kapcsolatban maradjon, függetlenül a szolgáltatótól vagy az okostelefon-eszközétől. Amellett, hogy a WhatsApp a világjárvány során a családdal és a barátokkal segített tartani a kapcsolatot, megkönnyítette a kommunikációt szakmai és oktatási kontextusban is. Kolumbiában a WhatsAppot még iskolai és egyetemi tanárok is használták arra, hogy digitális anyagokat küldjenek olyan diákoknak, akiknek nem volt megfelelő internetük otthon.
Leave a Reply