A Panama-csatornát üzemeltető cég egy gázvezeték építésének lehetőségét vizsgálja a működésének diverzifikálására és a tengeri szállítás melletti opciók figyelembevételére. Ezt jelentette be az Atlanti- és a Csendes-óceánt összekötő vízi út igazgatása november 13-án, szerdán. Egy houstoni nemzetközi tengerészeti konferencián (HIMC) tartott beszédében Ricaurte Vásquez, a víziút kezelőjének képviselője beszélt a jövőről, és kiemelte a csatorna működésének diverzifikálására irányuló új alternatívák lehetőségeit.
Arról beszélt, hogy szeretné, ha Panamát továbbra is fő útvonalként tekintsék a világgazdaságban, amelynek sarokköve a csatorna. A bejelentés válasz volt José Raúl Mulino panamai elnök kérésére, aki a csatornán áthaladó nyersolaj és gáz volumen mennyiségének növelését kérte a csatorna kezelőjétől. Így most különböző diverzifikációs lehetőségeket értékelnek, beleértve olyan szállítási formákat, mint például a gázszállítás csővezetéken keresztül. Ez lehetővé tenné, hogy a csatorna a tengeri szállításon túlmutató lehetőségeket találjon bevétel szerzésére.
A Panama-csatorna teljesítménye idén kissé visszaesett
A csatornán áthaladó összes rakomány (63,5 millió tonna) 23 százalékát Texas (USA) kikötői adják, és Houston kikötője az amerikai államban a vízi út legnagyobb vásárlója. A konténeráru-behozatal 3,9 millió tonna, az olaj és kőolajtermékek exportja pedig 42,7 millió tonnával dominál. A Panama-csatorna olyan jelentős vízi út, amelyen keresztül a világkereskedelem mintegy három százaléka halad át. A 2024-es pénzügyi évben 423 millió tonnát szállított. Arra számítanak, hogy 2025-re ez a szám 520 millió tonnára nő. Az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciájának adatai szerint a nemzetközi tengeri kereskedelem 2023-ban elérte a 12292 millió tonnát.
A Panama-csatorna által kiszolgált fő útvonalak az USA keleti partja és Ázsia; az USA keleti partja és Dél-Amerika nyugati partja. Valamint Európa és Dél-Amerika nyugati partja. A csatorna mindenféle rakománytípust kezel, a konténerhajóktól, az üzletág sztárszegmensétől kezdve a gyümölcsöt szállító hűtőhajókon át a gáz- és olajszállító tartályhajókig, valamint a járműszállítókig. Vasquez azzal érvelt, hogy az éghajlatváltozás kihívást jelent a csatorna számára, amely a világ egyetlen édesvízi csatornája, és amely ezért a csapadéktól függ.
A jövőkép
Ezt a tényezőt a közép-amerikai vízi út nem tudja befolyásolni egy olyan forgatókönyv szerint, amelyben az olyan jelenségek, mint az El Niño miatt várhatóan az aszályos időszakok is növekedni fognak. Az El Niño által 2023 és 2024 között súlyosbított panamai szezonális szárazság miatt a Panama-csatorna több hónapra kénytelen volt csökkenteni a merülési mélységet. Plusz az átkelések számát, amelyek száma a 2024-es pénzügyi évben összesen 9944 volt. Ez 21%-os csökkenést jelent az előző évhez képest. Az aszály működésre gyakorolt hatása ellenére a csatornának a 2024-es pénzügyi évben sikerült 9 százalékkal növelnie bevételeit. 18 százalékkal a nettó nyereséget és a zöld beruházásokat.
Leave a Reply