Egy legendás brazil rapzene: a Negro drama

A Racionais MC’s nevet viselő brazil hip-hop zenei csapat São Paulóban alakult 1988-ban, Mano Brown, Ice Blue, Edi Rock és DJ KL Jay négyeseként. Mindannyian elég nehéz gyermekkort tudhattak maguk mögött a sok favela egyikében. Ennek megfelelően szövegeik mindig is a társadalmi igazságtalanságok, a bűnözés és a diszkrimináció körül forogtak. Őket hallgatva azért egyáltalán nem az a Brazília rajzolódik ki előttünk, amilyeneket a különféle reklámfotókon lehet látni. Egyesek szerint Brazília történetének egyik legnagyobb hatású rap bandájáról van szó.

A legendás Negro drama

Nada como um dia após o outro dia nevet viselő albumuk 2002-ben jelent meg, a cím nagyjából azt jelenti, hogy egyik nap sem ugyanolyan, mint a többi. Ez egy rendkívül felkavaró és erős zenei album, még portugálul nem tudók számára is átjön a sértettség és a feszültség, ami a rapperekben van. Az album legkülönlegesebb darabja egyértelműen a legendássá vált Negro drama. A szám a feketék elleni előítéletekről szól, ami főleg azokkal szemben nyilvánul meg, akik valamelyik brazil favelában élnek.

A szavakból kirajzolódik egy történet, ami egyértelműen arra a városrészre irányítja figyelmünket São Paulóban, ahol a frontember, Mano Brown született. Ez a Zona Sul1 és a dalnak köszönhetően bepillanthatunk az itteni élet nehézségeibe. De nem csak negatív energiák jönnek át a szövegekből, az idő múlását és a zenekar útjának keresését is belelátják sokan a sorokba. Rendkívül megrázó dal, amihez tényleg nem létfontosságú a portugál nyelvtudás. Hét perc tömény São Paulót kapunk, és ebben a hét percben Edy Rock és Mano Brown tolják az arcunkba az igét.

A szám története nagyjából ott kezdődik, hogy megmutatja, hogy a sötétebb bőrrel rendelkező braziloknak milyen nehéz élete van São Paulo külvárosában. A számhoz egyébként tudni kell, hogy a Racionais MC’s egy vallásos csoport, és így áthallásosan akár a kárhozattól való félelemről is szólhatnak a sorok. Ilyenek hangzanak el, mint például “nézd ki hal meg és ki a gyilkos“. A szám közepe táján jön be egy narrátor, egy harmadik személy, akiről nem tudjuk, hogy kicsoda. Ő a főszereplő a drámában, ez gyorsan kiderül. Megpróbál valamit kiszúrni a távolban, egy jövőképet, de sikertelenül. Szóval a Negro drama alapvetően egy nagyon erőszakosnak tűnő, vad szám. Viszont tartalmát tekintve a Brazíliában élő feketék életét próbálja meg az elejétől a végéig megmutatni. Minden szenvedésével együtt.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*