Az Ojos del Salado névre hallgató vulkán elég sok szempontból különleges nem csak Chile (említsük meg azért Argentínát is, hiszen a hegység a két ország határán fekszik a mindig száraz Atacama-sivatagban), de az egész világ számára. Hiszen amellett, hogy ez az ország és az egész nyugati félteke második legmagasabb hegysége, ez a legmagasabb aktív vulkán is a világon. A maga nagyjából 6900 méteres (bár a pontos méretéről megoszlanak a vélemények) méretével alapból elég sokkoló látvány. És ha ez még nem lenne elég, ez a legnépszerűbb hegység a világon. Már ami a két- illetve négykerekű járművel legmagasabbra jutás világcsúcsait illeti. Hiszen motorral illetve autóval is az Ojos del Saladon jutottak a világon a legmagasabbra bátor próbálkozók.
Világrekordok autóval és motorral
Kezdjük először a motorosokkal, hiszen amúgy is ez a frissebb sikertörténet. Még 2012. március 18.-án a 375 méteren fekvő chilei Copiapóból indulva az angol Walter Colebatch, az osztrák Lukas Matzinger és az amerikai Barton Churchill Husaberg FE570 típusú motorokkal és egy komoly támogatócsapattal vágott neki a kihívásnak. Egészen 5256 méteres magasságig probléma nélkül eljutottak. Itt alakították ki alaptáborukat, ahonnan napokon át próbálgatták, hogy melyik lenne a legideálisabb útvonal a csúcskísérlethez. Ehhez kapcsolódik az a csúcs is a világrekordok között, amelyet a támogató csapat egyik női tagja, Sherri Jo-Wilkins állított fel. 5903 méteres magasságba motorozva a motorral legmagasabbra jutó nő címet érdemelhette ki.
A csúcsra vezető utat először gyalog fedezték fel, ezzel is mindent elkövetve a biztonságért és a sikeres csúcstámadásért. Sszerencséjükre felhasználhatták az egyik korábbi rekordbeállító útvonalát is. Majd végül nekivágtak és a legjobb becslések szerint 6361 méteres magasságig jutottak, ezzel kapásból komoly elismerést kivívva a motoros társadalomban.
Jóval korábbra, 2007. áprilisára datálódik a négykerekű járművel (esetünkben egy terepjáróval) legmagasabbra jutás világcsúcsa. Ez két chilei, Gonzalo Bravo és Eduardo Canales Moya nevéhez fűződik, akik 6688 méteres magasságig jutottak. Ők valószínűleg kihívásként tekintettek az egy hónappal korábban, német autósok által felállított 6646 méteres eredményre. A képen is látható 1986-os Suzuki Samurai terepjáró minden nemében különleges darab. Hiszen a motortól kezdve a felfüggesztéseken át a kerekeket is teljesen átalakították (Gonzalez saját keze munkájával). Ezzel pedig lehetővé tették a később a Guinness Rekordok Könyve által is hitelesített eredményt.
A kísérlet harmadikra sikerült csak, első alkalommal az időjárás, másodszor motorprobléma nehezítette a chilei páros dolgát. Róluk mindenképpen érdemes megemlíteni azt, hogy mindent szinte teljes egészében saját költségvetésből, egyedül csináltak. Ellenben a korábbi német expedícióval, amely sok tízezer dollárt költött és több tucat embert alkalmazott a kísérlet során. Magát az utat fényképek, műholdfelvételek, korábbi expedíciók útvonalai és tapasztalt hegyi vezetők beszámolói alapján alakították ki. Végrehajtása során a legnagyobb nehézséget a változatos táj, a hatalmas sziklák, a gleccserek és hőmezők jelentették. Egy esetben 800 métert kellett megtenniük egy gleccseren való átkeléshez. Viszont a küzdelem meghozta eredményét, bekerültek a világrekordok könyvébe ők is.
Leave a Reply